Kas ir akcija "Katri" (Action "Catri")?

Pagājušā gada augustā Zviedrijas lielākajās burāšanas sacensībās ar pāri par 500 dalībniekiem, Latvijā būvētais "Catri24" tipa trimarāns “Volantis” (aplūkot nospiežot uz bildes), startējot pirmajā ātrāko jahtu grupā, bija absolūti ātrākā jahta. Latvijā būvētā jahta bija visātrākā, jo tās būvē izmantots patentēts izgudrojums “Trimarāns ar zemūdens spārniem”. Izstrādātā oriģinālā zemūdens spārnu sistēma ļauj Latvijai ieņemt pasaules līdera pozīcijas ātrāko jahtu ražošanā. Tas ir ne tikai sports, tas reizē var būt liels bizness, kas it sevišķi piemērots nelielai piejūras valstij ar senām jūrniecības tradīcijām, kāda ir Latvija.

Zemūdens spārnu izmantošanas pozitīvais efekts tika konstatēts jau pagājušā gadsimta sākumā. Sākot ar aizvadītā gadsimta piecdesmitajiem gadiem tiek meklētas racionālākās shēmas arī jahtām. Ir uzbūvēti daudzi vairāk vai mazāk veiksmīgi un arī ļoti dārgi eksperimentāli paraugi, kuri sasnieguši jahtu mērogiem ļoti lielus ātrumus, piemēram pēdējais Francijā būvētais “Hydropter” (hydr). Tomēr Latvija ir izrādījusies šis izpētes un konstrukciju izstrādes sacensību uzvarētāja, jo pirmā ir devusi racionālu risinājumu, kas izmantojams plaša patēriņa produkcijai visā pieprasītāko izmēru diapazonā. Blakus ievērojamam jahtas ātruma pieaugumam šis risinājums uzlabo arī vairākas citas jahtas kvalitātes, tam praktiski nav negatīvo efektu un tā izmantošanas izmaksas ir minimālas.


Hydropter

Latvijā darbs ar jahtu zemūdens spārniem aizsākās 1980. gadā. Par cik uz sacensībām ārpus PSRS toreiz izbraukt neļāva, tika izstrādāts jaunu jahtas tips, lai uzstādītu jahtu pasaules ātruma rekordu un ārzemju konkurentus pārspētu neklātienē. Pēc divu gadu darba angļu “Icarus” 24 mezglu ātrums tika aizstāts ar latviešu 27 mezgliem. Tas netika panākts ar kaut kādiem sevišķi dārgiem materiāliem vai sevišķi kvalitatīvām burām. Rekorda pamatā bija jauna jahtu zemūdens spārnu stabilitātes teorija un konstrukcija (rekord1).

Darbs pie “plašam patēriņam” piemērotas zemūdens spārnu sistēmas prasīja turpmākos 14 gadus. Gan teorētiski, gan praktiski tika pārbaudītas visas iespējamās jahtu shēmas un spārnu izvietojumi, līdz tika konstatēts, ka tai jābūt trimarāna tipa jahtai ar stabilizējošiem spārniem aizmugurē. Kad aprēķini parādīja šīs shēmas priekšrocības visās iespējamās situācijās, tika uzsākta patentēšana un pirmā eksperimentālā parauga (c26-1) būve. Tika radīts arī jaunais firmas brends “Catri”, kas reizē nozīmē gan Carnikavas trimarāni, gan Catamarans and Trimarans.