Kas ir "CATRI"?

Pagājušā gada augustā Zviedrijas lielākajās burāšanas sacensībās, kurās piedalījās vairāk kā 500 dalībnieki no visas pasaules, Latvijā būvētais "Catri24" tipa trimarāns “Volantis” (aplūkot nospiežot uz bildes), startējot pirmajā ātrāko jahtu grupā, uz finiša taisnes nonāca pirmais. Pēc trimarāna tehniskajiem parametriem aprēķinātais "Lys" reitinga skaitlis, ar kuru tiek reizināts distancē pavadītais laiks un izlīdzinātas dažādu jahtu iespējas uzvarēt, bija ievērojami zemāks salīdzinot ar citiem pretendentiem uz lielāko ātrumu. Latvijā būvētā jahta izrādījās absolūti pārāka, jo tās būvē izmantots burāšanas vadošajās valstīs patentēts izgudrojums “Trimarāns ar zemūdens spārniem”. Šī - Latvijā izstrādātā jahtu stabilitātes teorija un oriģinālā zemūdens spārnu sistēma un ar patentu aizsargātais tehniskais pārākums ļauj ieņemt pasaules līdera pozīcijas ātrāko jahtu ražošanā, turklāt - visvairāk pieprasīto izmēru diapazonā. Tas ir ne tikai sports, tas reizē ir arī liels bizness, kas jo sevišķi piemērots nelielai piejūras valstij ar senām jūrniecības tradīcijām.

Zemūdens spārnu izmantošanas pozitīvais efekts tika konstatēts jau pagājušā gadsimta sākumā. Kopš tā laika visā pasaulē tiek strādāts pie šī efekta izmantošanas, vispirms kuģiem ar mehāniskajiem dzinējiem, bet sākot ar piecdesmitajiem gadiem tiek meklētas racionālākās shēmas arī jahtām. Ir uzbūvēti daudzi vairāk vai mazāk veiksmīgi un arī ļoti dārgi eksperimentāli paraugi, kuri sasnieguši jahtu mērogiem ļoti lielus ātrumus, piemēram pēdējais Francijā būvētais “Hydropter”. Tomēr Latvija ir izrādījusies šis izpētes un konstrukciju izstrādes sacensību uzvarētāja, jo pirmā ir devusi racionālu risinājumu, kas izmantojams plaša patēriņa produkcijai visā pieprasītāko izmēru diapazonā. Blakus ievērojamam jahtas ātruma pieaugumam šis risinājums uzlabo arī vairākas citas jahtas kvalitātes, tam praktiski nav negatīvo efektu un tā izmantošanas izmaksas ir minimālas.


Hydropter

Latvijā darbs ar jahtu zemūdens spārniem aizsākās 1980. gadā, kad jūras katamarānu būvētāji Carnikavā (no turienes arī Latvijas pirmā pasauli apriņķojusī jahta – katamarāns "Kaupo") izteica pretenzijas būvēt eksportam un vajadzēja pierādīt Latvijā izstrādāto konstrukciju tehnisko pārākumu. Sakarā ar to, ka uz sacensībām ārpus PSRS toreiz izbraukt neļāva, tika izlemts izstrādāt pilnīgi jaunu jahtas tipu, lai 500 m standarta distancē pārspētu pasaules ātruma rekordu. Pēc divu gadu darba tas arī tika izdarīts un angļu “Icarus” 24 mezglu ātrums tika aizstāts ar latviešu 27 mezgliem. Tas netika panākts ar kaut kādiem sevišķi dārgiem materiāliem un "super" kvalitatīvām burām. Rekorda pamatā bija jauna jahtu zemūdens spārnu stabilitātes teorija jauna konstrukcija (rekord1).

Darbs pie “plašam patēriņam” piemērotas zemūdens spārnu sistēmas izrādījās ievērojami komplicētāks un prasīja turpmākos 14 gadus. Bija jāmeklē optimums, ievērojot lielu skaitu visdažādākos tradicionālai burāšanai nozīmīgos parametrus. Gan teorētiski, gan praktiski tika pārbaudītas visas iespējamās jahtu shēmas un spārnu izvietojumi, līdz tika konstatēts, ka tai jābūt trimarāna tipa jahtai ar stabilizējošiem spārniem aizmugurē. Kad ar aprēķiniem tika pārbaudīta jaunās konstrukcijas "uzvedība" pie visiem vēju un viļņošanās režīmiem un tika konstatētas priekšrocības visās burāšanā iespējamās situācijās, tika uzsākta patentēšana un pirmā eksperimentālā parauga (c26-1) būve. Reizē tika izdomāts arī jauns firmas brends “Catri”, kas reizē nozīmē gan "Carnikavas trimarāni", gan "Catamarans and Trimarans".